לכתוב מאמר טוב אף פעם לא היה קשה יותר, בעיקר בגלל שלכתוב מאמר גרוע נהיה כל כך קל. כל הרשת מוצפת בתוכן גנרי, לא מועיל וכתוב בעצלנות, שנכתב על ידי מודלים של בינה מלאכותית.
לפעמים המצב עוד סביר, ונראה שמישהו קרא את התוכן הזה לפני שהוא שחרר אותו לבלוג/פוסט/תוכן באתר שלו, אבל לפעמים זה כל כך בוטה שזה כבר מגוחך ברמת הלא קריא.
שורה תחתונה
סטטיסטיקה שכדאי לדעת: על פי מחקר של notebookcheck יותר מחצי מתוכן באינטרנט היום נכתב, לפחות בחלקו, על ידי בינה מלאכותית. זה לא בהכרח רע, אבל יש בעיה כשהקוראים שלכם מזהים את זה – והם מזהים.
החדשות הטובות הן שאפשר לשפר את זה. לא חייבים לכתוב גרוע, לצ'אט ולחבריו יש נקודות חולשה שהופכות את התוכן שהוא כותב לבלתי נסבל, אבל אם נבין מה הן נוכל לעבוד בעזרת הבינה המלאכותית ועדיין ליצור תוכן איכותי וקריא.
למה כן כדאי להשתמש ב-AI לכתיבת תוכן
קודם כל זה מהיר. ממש מהיר.
במקום לשבת ואשכרה לחשוב על מאמר אחד, אפשר לייצר מאמר מתוך רעיון תוך 3 דקות ומאמר סביר תוך 10 דקות.
זה זול (כמעט בחינם)
כותב תוכן מקצועי יגבה בין 300-800 ₪ למאמר, הזמן שיקח לבעל עסק לכתוב תוכן ומאמרים לאתר לא שווה את המאמץ. רוב מנויי הפרימיום למודלים השונים עולים בסביבות ה80 -100 ₪ הבדל משמעותי.
זה עוזר להתחיל
דף ריק זה מפחיד. לפעמים הקושי הכי גדול הוא פשוט להתחיל לכתוב. AI יכול לתת לכם מבנה, רעיונות, נקודת התחלה. אתם לא חייבים להשתמש בכל מה שהוא כתב, אבל זה מקל על השלב הראשון.
SEO דורש תוכן. הרבה תוכן
כל מקדם אורגני יגיד לכם שחייבים להאכיל את גוגל בתוכן באופן עקבי, כתיבת תוכן עדכני ותחזוקת בלוג מאמרים שעונים על שאלות של משתמשים, שמראים מומחיות ונותנים ערך. בשביל עסק קטן, לייצר את זה בלי כלים זה כמעט בלתי אפשרי.
הרי כולם עושים את זה
גם החברות הגדולות. גם אתרי התוכן המובילים. גם המתחרים שלכם. AI לא הולך להיעלם, וברור שתהיה אבסורד לנסות להתחרות בלי להשתמש בטכנולוגיה הזאת.
אז מה הבעיה?
הבעיה היא לא השימוש ב-AI. הבעיה היא השימוש העצלן ב-AI.
Copy-Paste של מה שה-AI כתב בלי לעבור על זה, בלי לשנות, בלי להוסיף את הקול שלכם – ככה מקבלים תוכן שנשמע רובוטי, גנרי, ומשעמם. תוכן שאנשים קוראים שורה וחצי ויוצאים.
אז איך מזהים שהתוכן נכתב על ידי AI? לפעמים פשוט יש תחושה בקריאה של הטקסט שהוא פשוט כתוב מוזר ומאולץ, אבל יש כמה סימנים ברורים שיכולים להצביע:
מונחים שגורים וקלישאות
אם אתם רואים את המשפטים האלה, יש סיכוי גבוה שזה AI:
- "בעולם הדיגיטלי המודרני של היום"
- "כל בעל עסק יודע"
- "לא סוד ש…"
- "בעידן שבו…"
- "אין ספק ש…"
- "חשוב להדגיש"
- "ראוי לציין"
דוגמה מעפנה של AI:
"בעולם העסקי הדינמי של המאה ה-21, בעידן שבו הדיגיטציה משנה את פני השוק, כל בעל עסק מודרני מבין שנוכחות דיגיטלית היא כבר לא אופציה אלא הכרח."
כל כך הרבה מלל כדי לומר: אתם צריכים אתר!
למה AI עושה את זה? כי הוא מנסה להישמע רשמי ומקצועי. הבעיה היא שאף אחד לא מדבר ככה באמת. אף אחד לא אומר ללקוח "בעולם העסקי הדינמי" – אתם אומרים "תקשיב, אם אין לך אתר, אתה מפסיד כסף."
חוסר עמדה ברורה – הכל "חלבי"
אם לא תנחה אותו לתת דעה מוצקה, הוא כנראה לא יתן אותה. הוא אף פעם לא יכתוב "וואלה לא ממליץ על המסעדה הזאת מקום מעפן" . הוא תמיד יגיד "זה תלוי", "יש יתרונות וחסרונות", "כל מצב הוא שונה".
AI כותב: "יש יתרונות וחסרונות לשני הפתרונות. בחירת האפשרות המתאימה תלויה בצרכים הספציפיים של העסק שלכם ובמטרות שאתם רוצים להשיג."
אדם כותב: "תקשיב זה רעיון ממש גרוע! אם אין לך עדיין עסק פעיל אין לך למה לבנות אתר.
למה זה ככה? כי AI מנסה לא לטעות. הוא לא רוצה להגיד משהו שיכול להיות שגוי במקרה אחד מתוך מיליון. אבל אנשים רוצים עצות ברורות, לא תשובות דיפלומטיות.
טון מנומס מדי – שפה רשמית ומרוחקת
AI מתנהג כמו נציג שירות לקוחות של בנק. תמיד מנומס, תמיד רשמי, אף פעם לא משתמש בסלנג או אפילו בשפה יומיומית.
AI: "חשוב לוודא שהאתר שלכם מותאם למכשירים ניידים, שכן רוב המשתמשים כיום גולשים מהסמארטפון."
אנושי: "אם האתר שלכם לא עובד טוב מהאייפון, משתמשים יכנסו, יצאו וכנראה לא יחזרו.
AI מסביר בעדינות, אתם אומרים את זה ישר.
חשוב לזכור – תוכן איכותי הוא לא רק עבור המשתמשים. גוגל הבהירה כי המדד המכריע לדירוג הוא איכות התוכן והערך המוסף שהוא מעניק למשתמשים, ולא הטכנולוגיה ששימשה ליצירתו (גוגל) ככה שאם התוכן שלכם לא איכותי, הוא לא רק פוגע לכם במוניטין, אלא גם בקידום האורגני.
האובססיה של AI לסדר
חלוקה אובססיבית לנקודות
AI אוהב רשימות. ממש אוהב רשימות. גם במקומות שבהם פסקה רגילה הייתה עובדת הרבה יותר טוב.
למה? כי זה פורמט שקל לו לשמור בו על סדר, בהירות ורצף לוגי, והוא גם משקף את סגנון הכתיבה הנפוץ ביותר בטקסטים שעליהם המודלים אומנו. רשימות מאפשרות למודל ולהציג מידע בצורה ברורה ומאורגנת.
במילים פשוטות: זה מה הוא יודע לעשות.
שימוש יתר ב-Headers
AI יצור לכם H3 כל שני משפטים. "מה זה X?", "למה X חשוב?", "איך ליישם X?", "מה היתרונות של X?".
זה לא רע בהכרח, אבל זה הופך את הטקסט למכני. כל מאמר נראה אותו דבר – מבנה זהה וזרימה זהה.
המבנה החוזר
כל סקציה של AI בנויה בדיוק אותו דבר:
- הגדרה של המושג
- למה זה חשוב
- איך ליישם
- סיכום
נקודה חשובה ל – GEO ( קידום אורגני במנועי חיפוש מבוססי AI)
כן נרצה להשאיר מידה מסוימת של חלוקה לנקודות וכותרות, כדי של-AI יהיה קל להבין ולצטט את המאמרים שלנו בתשובות שלהם.
אתם יכולים לדלג בין מאמרים של AI ולא לראות הבדלים.
חזרתיות ומילים חלולות
AI ממש אוהב לחזור על דברים. הוא יגיד את אותו הרעיון 3 פעמים, בניסוחים מעט שונים, כאילו לא הבנו בפעם הראשונה.
"אתר מהיר חשוב לעסק שלכם. מהירות האתר משפיעה על ההצלחה העסקית שלכם. חשוב לוודא שהאתר שלכם נטען במהירות כדי להשיג תוצאות טובות יותר."
שלושה משפטים, על קונספט אחד. כאילו הוא כותב שיעורי בית וצריך לכתוב 800 מילה בול.
הוא גם יקדיש 3 פסקאות להסביר מה זה "עמוד נחיתה", גם כשרוב האנשים שקוראים את המאמר כבר יודעים.
AI: "עמוד נחיתה, המכונה גם Landing Page, הוא דף אינטרנט ייעודי שתוכנן במיוחד כדי לקבל תנועה שמגיעה ממסעות פרסום או ממקורות שיווקיים אחרים. המטרה של עמוד נחיתה היא להמיר את המבקרים לביצוע פעולה ספציפית…"
אנושי: "עמוד נחיתה זה דף שכל תכליתו היא לגרום לכם לעשות דבר אחד: למלא טופס, לקנות מוצר, להירשם למשהו. זהו."
אמוג'י גרועים
🎯 אחרי כל כותרת
💡 לפני כל "טיפ"
✨ בכל מקום אחר
כאילו הוא קרא מתישהו במדריך "תוסיפו אמוג'י זה עושה יותר פרנדלי" ומאז זה נתקע.
שאלות רטוריות מאולצות
"כל בעל עסק יודע שבעולם הדיגיטלי המשתנה ללא הרף של ימינו…"
לא. אף אחד לא מדבר ככה.
האם התוכן שלכם נשמע AI? אנחנו בטוחים שכתבתם אותו עם AI אבל האם התעצלתם?
תעברו על המאמר האחרון שפרסמתם ובדקו:
✓ יש בו "בעולם הדיגיטלי של היום" או וריאציות
✓ כל פסקה שנייה היא רשימה?
✓ הכל נשמע נחמד, מנומס, ודיפלומטי מדי?
✓ אין דעה ברורה על שום דבר?
✓ קראתם 3 פסקאות ועדיין לא למדתם משהו קונקרטי?
✓ יש הרבה משפטי מעבר רשמיים ("יתרה מכך", "בנוסף לכך")?
✓ הדוגמאות גנריות ("חברה שמכרה מוצרים…")?
אם עניתם "כן" על 3 או יותר – יש בעיה.
התוכן שלכם נשמע רובוטי, והקוראים מרגישים את זה גם אם הם לא יודעים להגיד למה.
האם צריך להפסיק להשתמש ב-AI בכלל?
התשובה הקצרה: לא
התשובה הארוכה:
כשהופיעו מעבדי טקסט, היו סופרים שהתלוננו שזה יהרוג את אמנות הכתיבה. כשפוטושופ הופיע, צלמים אמרו שנגמר עידן הצילום האמיתי. כש-Spotify הושק, מוזיקאים פחדו שזה סוף התעשייה.
בסוף זה לא קרה.
הטכנולוגיה לא באה להחליף אתכם
היא באה לעשות את העבודה המשעממת במקומכם, כדי שתוכלו להתמקד במה שחשוב (או לנוח זה גם טוב)
מה AI יכול ואמור לעשות:
- מחקר ראשוני של נושא
- סיכום מידע ממקורות שונים
- הצעות למבנה מאמר
- יצירת וריאציות של ניסוחים
- בדיקת דקדוק וכתיב
- תרגום וניסוח מחדש
מה AI לא יכול לעשות (לפחות לא עדיין):
- לספר את הסיפור שלכם
- לדעת מה קהל היעד שלכם באמת צריך ורוצה
- להחליט איזו גישה מתאימה לעסק שלכם
- לתת דעה אמיתית מבוססת ניסיון
- להבין את הנואנסים של הקהל שלכם
הבעיה היא לא השימוש ב-AI. הבעיה היא לסמוך על AI בעיניים עצומות.
אז איך להשתמש בבינה מלאכותית בלי לייצר תוכן גרוע?
AI זה נקודת התחלה, לא נקודת סיום
לא טוב:
AI כותב > Copy-Paste > פרסום
כן טוב:
AI חוקר > אתם לומדים > AI יוצר מבנה > אתם מוודאים > AI כותב > אתם עורכים > פרסום
תכתבו פרומפטים מדויקים
רוב האנשים כותבים פרומפט גרוע ואז מתלוננים שה-AI נותן תשובות גרועות.
פרומפט גרוע:
"כתוב לי מאמר על חשיבות אתר מהיר"
זה מה שתקבלו: טקסט גנרי, קלישאות, אפס אישיות.
פרומפט טוב:
כתוב מאמר בעברית שיחתית (לא רשמית) על למה אתר איטי עולה לבעלי עסקים בכסף אמיתי.
קהל יעד: בעלי חנויות אונליין עם מחזור של 50,000-200,000 ₪ לחודש.
אנשים שלא טכניים במיוחד אבל רוצים להבין את הבעיה.
טון: ידידותי אבל מקצועי, כמו יועץ שמסביר ללקוח בפגישה.
תדבר ישירות ("אתם", "שלכם") לא בגוף שלישי.
מילים אסורות – אל תשתמש ב:
– "בעולם המודרני"
– "כל בעל עסק יודע"
– "אין ספק"
– "חשוב להדגיש"
– "יתרה מכך"
כללי עיצוב:
– אל תחלק הכל לנקודות – השתמש בפסקאות רגילות
– אל תתחיל כל סקציה עם שאלה רטורית
– תמנע ממשפטי פתיחה קלישאתיים
תוכן:
– תתחיל עם דוגמה קונקרטית, לא הקדמה כללית
– תכלול סטטיסטיקות ספציפיות (עם מקורות)
– תהיה בעל דעה ברורה – אם משהו זה רעיון רע, תגיד את זה ישירות
ההבדל בין שני הפרומפטים? שמיים וארץ.
הראשון ייתן לכם עוד מאמר גנרי. השני ייתן לכם בסיס שממנו אפשר להתחיל לעבוד.
יצרו "רשימת מילים אסורות"
בדיוק כמו בזוגיות – צריך לדבר על מה שמעצבן.
המילים האסורות שלנו ב-WEBSHUK:
- בעולם הדיגיטלי המודרני / בעולם העסקי המודרני
- בעידן שבו / בתקופה שבה
- כל בעל עסק יודע / ידוע לכולם
- אין ספק ש / ללא ספק
- חשוב להדגיש / ראוי לציין
- יתרה מכך / בנוסף לכך
- בהתאם לאמור לעיל / כפי שצוינו קודם
- בסופו של דבר / לבסוף
איך משתמשים ברשימה?
תוסיפו את זה לפרומפט:
אל תשתמש במילים ובביטויים הבאים: [הרשימה שלכם]
אל תתחיל פסקאות עם שאלות רטוריות.
אל תחלק הכל לרשימות – השתמש גם בפסקאות רגילות.
תדבר בגוף שני ('אתם', 'שלכם') לא בגוף שלישי ('העסק', 'הלקוח').
תהיה ישיר וספציפי, לא מעורפל ודיפלומטי.
תצרו מסמך עם רשימת המילים האסורות שלכם והעתיקו אותו לכל פרומפט. חוסך זמן ומבטיח עקביות.
השתמשו בפיצ'ר "פרויקט" או "Custom Instructions"
ברוב המודלים (Claude, ChatGPT, Gemini) יש אופציה להגדיר הנחיות קבועות שה-AI יזכור בכל שיחה.
מה לשים שם? הנה תבנית:
על העסק שלי:
אני בעלים של WEBSHUK, חברה לפיתוח אתרים בישראל.
התמחות: אתרים לעמותות, עסקים קטנים, וחנויות אונליין.
הערך המוסף שלנו: תמיכה אישית, מחירים שקופים, ויחס של שותפים.
קהל היעד:
בעלי עסקים קטנים ובינוניים, בעיקר חנויות אונליין.
אנשים שלא בהכרח טכניים אבל רוצים להבין מה קורה באתר שלהם.
דור 35-55, דוברי עברית, ממוקדי תוצאות.
סגנון הכתיבה שלי:
– עברית שיחתית (לא רשמית)
– ישיר וכנה, בלי "אריזות"
– עם הומור קליל כשמתאים
– בעל דעה ברורה – לא פוליטיקלי קורקט
– משתמש בדוגמאות מהשטח, סיפורים אמיתיים
מה אני לא עושה:
– משפטי פתיחה קלישאתיים ("בעולם המודרני…")
– חלוקה אובססיבית לנקודות בכל פסקה
– טון מנומס ורשמי מדי
– להיות "חלבי" – אם משהו רע או מבזבז כסף, אני אומר את זה
כשאתה כותב בשבילי:
– תתחיל עם משהו קונקרטי (סיפור, דוגמה, עובדה), לא עם הקדמה גנרית
– תשתמש בפסקאות זורמות, לא רק ברשימות
– תהיה בעל דעה – תגיד "תעשו X" לא "תשקלו אולי X"
– תכתוב כמו שאני מדבר עם לקוח בפגישה, לא כמו מאמר באנציקלופדיה
– תשתמש במילה "אתם" ו"שלכם", לא "העסק שלכם" או "בעלי עסקים"
כל פעם שתבקשו מה-AI משהו, הוא כבר יזכור את כל זה. לא צריך לחזור על זה בכל פעם.
עברו על הטקסט – ככה פשוט (וזה החלק הכי חשוב)
זה השלב שרוב האנשים מדלגים עליו. הם מקבלים את הטקסט מה-AI, קוראים אותו במהירות, אומרים "נראה טוב", ומפרסמים.
זו טעות.
המבחן של "האם הייתי אומר את זה בקול רם?"
קרא את הטקסט בקול. ממש בקול רם.
אם זה נשמע מוזר – שנה את זה.
אם אתה לא היית אומר את זה ללקוח – תמחק את זה.
אם אתה מועד באמצע המשפט – תשכתב אותו.
דוגמה:
❌ "חשוב להבין שאופטימיזציה של מהירות האתר משפיעה באופן ישיר על מדדי הביצועים העסקיים."
תקראו את זה בקול רם. נשמע מוזר, נכון?
✅ "אתר איטי גורם לתסכול וזה מוביל לפחות מכירות."
את זה אתם היית אומרים.
המבחן של "מה בעצם אמרתי כאן?"
קרא פסקה שלמה. עצור. תשאל את עצמך: "מה המסר המרכזי כאן?"
אם אין לך תשובה ברורה תוך 3 שניות – הפסקה צריכה שכתוב.
סימן אזהרה: אם הפסקה מתחילה ב"בנוסף לכך" או "כפי שצוינו קודם" – היא כנראה מיותרת. AI אוהב לחזור על דברים. תמחקו ותמשיכו הלאה.
תוסיפו את הקול שלכם
זה הקסם האמיתי. זה מה שהופך תוכן גנרי לתוכן ששווה לקרוא.
מה להוסיף:
סיפור אישי:
"לקוח שלי בשבוע שעבר התקשר בבהלה – האתר קרס באמצע מבצע. מתברר שהוא חסך 50 ₪ לחודש על אחסון זול. זה עלה לו 12,000 ₪ במכירות."
דעה אמיתית:
"תקשיבו, רוב האנשים טועים בזה. הם חושבים שכדאי להתחיל עם הפתרון הכי זול ולשדרג אחר כך'. זה לא עובד ככה. שדרוג אתר זה כמו לבנות קומה שנייה על בית שנבנה בלי תכנון. זה יקר פי 3."
ניסיון מהשטח:
"בפרויקט אחרון שעשינו, הלקוח רצה 15 פיצ'רים שונים. הראנו לו שבעצם 80% מהלקוחות שלו משתמשים רק ב-3 פיצ'רים. חסכנו לו 20,000 ₪ ואת האתר השיקו חודש לפני."
תנו ל-AI לעשות את מה שהוא טוב בו
לא צריך לכתוב הכל בעצמכם. זה המטרה של הטכנולוגיה – לחסוך זמן.
AI מצוין ב:
- מחקר ראשוני – "תן לי סיכום של מה אנשים שואלים על 'אחסון אתרים' בפורומים ובגוגל"
- סיכום מקורות – "סכם את 5 המאמרים האלה לנקודות מרכזיות"
- הצעות למבנה – "תציע מבנה למאמר על X בהתבסס על השאלות שמצאת"
- וריאציות – "תן לי 10 וריאציות לכותרת הזאת"
- דקדוק וכתיב – "בדוק את הטקסט הזה לשגיאות"
דוגמה ל-Workflow חכם:
שלב 1 – מחקר:
"תחקור מה אנשים שואלים על 'בחירת חברת אחסון לאתר'.
תן לי רשימה של 10 השאלות הנפוצות ביותר."
שלב 2 – מבנה:
"על בסיס השאלות האלה, תציע לי מבנה למאמר.
איזה כותרות משנה הגיוניות? באיזה סדר?"
שלב 3 – אתם כותבים: כן, אתם. תכתבו את הגרסה הראשונה בעצמכם. לפחות את החלקים החשובים:
- הפתיחה
- הסיפורים האישיים
- הדעות שלכם
- המסקנות
שלב 4 – AI משפר:
"תשפר את הניסוח של הפסקה הזאת, אבל שמור על הטון והדעה שלי.
אל תעשה את זה יותר 'מנומס' או 'מקצועי'."
שלב 5 – עריכה סופית: קראו שוב בקול. תקנו. הוסיפו. תמחקו את מה שמיותר.
סיכום: התוכן שלכם מייצג אתכם
בואו נסכם את מה שעברנו:
AI זה לא האויב. זה כלי. כמו וורדפרס, כמו פוטושופ, כמו כל טכנולוגיה אחרת שעשתה את העבודה שלנו יעילה יותר.
הבעיה היא השימוש העצלן. Copy-Paste בלי מחשבה, בלי עריכה, בלי להוסיף את הקול שלכם – זה מתכון לתוכן גנרי שאף אחד לא רוצה לקרוא.
הפתרון הוא שילוב חכם. תנו ל-AI לעשות את העבודה המשעממת – המחקר, המבנה, הטיוטה הראשונה. אתם תעשו את החלק המעניין – הסיפורים, הדעות, הקול האמיתי שלכם.
בסוף, תוכן טוב זה תוכן ששווה לקרוא. לא משנה איך יצרתם אותו. השאלה היא:
- האם הקורא יישאר לקרוא את כל המאמר?
- האם הוא ילמד משהו שימושי?
- האם הוא יסמוך עליכם אחרי שקרא?
- האם הוא ישתף את זה או יחזור לקרוא עוד?
אם התשובה לא, אז לא משנה כמה מילות מפתח דחפתם פנימה.
השורה התחתונה
AI לא הולך להפוך את התוכן שלכם לגנרי. אתם הופכים אותו לגנרי כשאתם לא לומדים איך לתפעל את הטכנולוגיה שיש ברשותכם.
שלושה דברים לזכור:
- AI זה נקודת התחלה, לא נקודת סיום – אם אתם לא משקיעים לפחות פי 4 מהזמן שלקח ל-AI לכתוב על עריכה אמיתית, אתם מפרסמים טיוטה, לא מאמר מוגמר.
- אם זה לא נשמע כמו שאתם היית אומרים ללקוח בפגישה – תשכתבו – קראו את הטקסט בקול רם. אם אתה מועד, אם זה נשמע מוזר, אם אתה לא היית אומר את זה באמת – תמחקו ותתחילו מחדש.
- הקול שלכם זה מה שמייחד אתכם – הדעות, הסיפורים, הניסיון מהשטח – זה מה שגורם לאנשים לסמוך עליכם. AI לא יכול לתת את זה. רק אתם.